Nařízení vlády 195 - Enviros

195

 

NAŘÍZENÍ VLÁDY

 

ze dne 21. května 2001,

 

kterým se stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce

 

 

Vláda nařizuje podle § 4 odst. 7 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií:

 

 

§ 1

 

(1) Toto nařízení stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce na úrovni krajů, hlavního města Prahy a statutárních měst.

 

            (2) Pokud obec využije svého práva pořídit územní energetickou koncepci, pro svůj územní obvod nebo jeho část, může postupovat podle tohoto nařízení obdobně s přihlédnutím k dostupnosti vstupních údajů.

 

 

§ 2

 

            (1) Rozbor trendů vývoje poptávky po energii obsahuje

a)      analýzu území, jejímž cílem je shromáždit údaje o počtu obyvatel a sídelní struktuře včetně výhledu, dále geografické a klimatické údaje, na základě kterých je možno provádět tepelně technické výpočty a analyzovat budoucí výrobu a spotřebu energie,

b)      analýzu spotřebitelských systémů a jejich nároků v dalších letech, jejímž cílem je určení spotřebitelů a spotřebitelských systémů v tomto členění: bytová sféra, občanská vybavenost, podnikatelský sektor a provedení kvantifikace jejich energetické náročnosti.

 

            (2) Rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií obsahuje:

a)      analýzu dostupnosti paliv a energie, jejímž cílem je určit strukturální rozdělení užitých klasických, netradičních a obnovitelných zdrojů energie a jejich podíl a dostupnost při zásobování řešeného územního obvodu,

b)      zhodnocení, zda byla dodržena závazná část územního plánu, obsahující plochy a koridory pro veřejně prospěšné stavby, podmínky vývoje obce a jejího členění a koncepci technického vybavení.

 

            (3) Hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie obsahuje

a)      analýzu možnosti užití obnovitelných zdrojů energie, zaměřené na regionální a místní cíle a snížení ekologické zátěže,

b)      zjištění a možnosti využívání případného výskytu druhotných energetických zdrojů na území.

 

            (4) Hodnocení ekonomicky využitelných úspor se provede podle tabulkových a grafických výstupů územní energetické koncepce, uvedených v příloze k tomuto nařízení; toto hodnocení obsahuje

a)      potenciál úspor a jejich realizaci u spotřebitelských systémů, kde se určují příležitosti pro získání úspor energie v jednotlivých spotřebitelských systémech a vyjádří se potenciální množství energie, které lze uspořit u jednotlivých spotřebitelských systémů realizací úsporných opatření; úsporná opatření se rozčlení z hlediska realizovatelnosti na dostupný a ekonomicky nadějný potenciál úspor energie,

b)      potenciál úspor a jejich realizaci u výrobních a distribučních systémů, kde se určují příležitosti pro získání úspor energie v jednotlivých výrobních a distribučních systémech a vyjádří se potenciální množství energie, které lze uspořit u jednotlivých výrobních a distribučních systémů realizací úsporných opatření; úsporná opatření se rozčlení z hlediska realizovatelnosti na dostupný a ekonomicky nadějný potenciál úspor energie včetně posouzení využití nejlépe dostupných technologií.

 

            (5) Řešení energetického hospodářství území obsahuje

a)       zabezpečení energetických potřeb územních obvodů s podílem využívání obnovitelných a druhotných zdrojů a úspor energie a s ekonomickou efektivností při respektování státní energetické koncepce, regionálních omezujících podmínek a se zabezpečením spolehlivosti dodávek jednotlivých forem energie,

b)      formulaci variant technického řešení rozvoje místního energetického systému vedoucích k uspokojení požadavků definovaných prognózou vývoje energetické poptávky řešeného územního obvodu a požadavků na kvalitu ovzduší a ochranu klimatu. Při formulaci variant se může uplatnit princip dvoucestného zásobování energií. Varianty technického řešení musí především

 

1.      vycházet z principů metody integrovaného plánování zdrojů, vytvářet vyváženou strategii rozvoje mezi spotřebitelskou poptávkou a výrobními zdroji na bázi rovnocenného hodnocení opatření ve zdrojové a spotřební straně energetické bilance územního obvodu s preferencí územní soběstačnosti před dálkovými přenosy spojenými se ztrátami v rozvodech,

2.      zajišťovat spolehlivou dodávku energie,

3.      maximalizovat energetickou efektivnost užití primárních energetických zdrojů,

4.      využívat co nejšířeji potenciál úspor energie a obnovitelných a druhotných zdrojů energie,

5.      splňovat požadavky na ochranu ovzduší a klimatu,

6.      být technicky i ekonomicky proveditelné,

 

c)       vyčíslení účinků a nároků variant, přitom se posuzují zejména

1.      energetická bilance nového stavu a podíl ztrát v rozvodech na výrobě,

2.      investiční náklady vyvolané navrženým technickým řešením,

3.      provozní náklady, zejména náklady na palivo a energii,

4.      výrobní náklady spojené se zabezpečením území energií,

5.      plošné nároky na zábor půdy,

6.      výrobní energetický efekt zdrojové části systému,

7.      množství produkovaných znečišťujících látek a jejich porovnání s emisními stropy a imisními limity,

8.      úspora primárních energetických zdrojů,

9.      vytvořené nové pracovní příležitosti,

 

d)      komplexní vyhodnocení variant rozvoje územního energetického systému, čímž se rozumí rozhodovací proces o optimální variantě budoucího způsobu výroby, distribuce a užití energie v územním obvodu pomocí více kritérií respektujících zejména ekonomické a ekologické cíle. Hodnocení se proto přednostně provádí na základě metod vícekriteriálního rozhodování a analýzy rizika. Výběr dílčích rozhodovacích kritérií vychází z cílů státní ekologické a energetické koncepce a cílů pořizovatele územní koncepce. Ekonomické cíle se kvantifikují pomocí kritérií ekonomické efektivnosti zahrnujících systémový přístup a korektní metody ekonomického hodnocení. Použitá metoda musí respektovat časovou hodnotu peněz a toky nákladů vyvolaných realizací a provozem hodnocené varianty řešení. V rámci komplexního hodnocení se rovněž provede analýza rizika s cílem vyhodnocení míry rizika spojeného s realizací jednotlivých variant rozvoje místního energetického systému,

 

e)       stanovení pořadí výhodnosti variant z hlediska nejvyššího stupně efektivnosti dosažení stanovených cílů místního energetického systému a doporučené nejvhodnější varianty rozvoje energetického systému v předmětném územním obvodu. Souhrn vah vyhodnocovacích ekologických a ekonomických kritérií musí být shodný.

 

 

§ 3

 

            Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

   

 

Předseda vlády:

   

 

Ministr průmyslu a obchodu:

   

Příloha k nařízení vlády č.195/2001 Sb.

 

Tabulkové a grafické výstupy řešení územní energetické koncepce

   

Odhad  produkce  sledovaných  emisních  látek  (t/rok)

 

BILANCE

JE

ZPRACOVÁNA

PRO

TYP SPOTŘEBY

ÚZEMÍ

REZZO

Bydlení

Průmysl

Terciální sféra

Zemědělství

Doprava

Zdroje elektřiny a tepla

 

nezařazené

nad 5 MW

od 2,2 do 5 MW

do 0,2 MW

       

REZZO

EMISE

ČU

HU

KOKS

DŘEVO

LTO

ZP

BP

LPG

Celkem

 

1

tuhé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NOx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CxHy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

tuhé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NOx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CxHy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

tuhé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NOx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CxHy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

celkem

 

tuhé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NOx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CxHy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                             Celkem:                               t/rok

 

Legenda:          ČU                černé uhlí                                                          ZP                zemní plyn

HU                hnědé uhlí                                                         BP                bioplyn

LTO               lehké topné oleje                                            LPG                kapalný plyn

Zpět na předchozí stránku